AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

12 ocen razkrije veliko več kot tri oznake!

12 ocen razkrije veliko več kot tri oznake!

AMZS test letnih pnevmatik treh dimenzij - za osebne avtomobile in cestne terence 

Pnevmatike so edine, ki omogočajo stik avtomobila z voziščem. Prav od njih so v mnogočem odvisne vozne lastnosti avtomobila, kajti kaj pomaga najsodobnejše podvozje, če pa ima avto na kolesih nameščene neustrezne pnevmatike. Tudi najboljši vozniki – celo formule 1 in rally avtomobilov – ne zmorejo nadomestiti pomanjkljivosti, ki jih avtomobilu povzročijo slabe ali neustrezne pnevmatike. Če pnevmatika nima zadostnega oprijema, pa naj bo na suhi ali mokri cesti ali če je njena zavorna razdalja (pre)dolga, tega ne more nadomestiti še tako dober voznik. Prav zato je še kako pomembno vedeti, kakšne so lastnosti pnevmatik oziroma kakšne so razlike med njimi. Ker se 15. marca konča zakonsko predpisana uporaba zimske opreme, v katero (lahko) sodijo tudi pnevmatike, smo tudi tokrat pripravili test letnih pnevmatik in to kar treh dimenzij: 165/70 R 14 T za majhne avtomobile, 205/55 R 16 V za avtomobile (nižjega) srednjega razreda, pa tudi dimenzije 215/65 R 16 H za cestne terence. 

Čeprav imajo pnevmatike izjemno pomembno vlogo za vozne lastnosti avtomobila in s tem za prometno varnost, pa njihova kakovost ni posebej opredeljena. Že res, da je v izjavi o skladnosti zapisano, katere so dovoljene dimenzije pnevmatik, ki jih določen avto lahko uporablja, prav tako pa tudi hitrostni razred in nosilnost, z ničemer pa ni opredeljena kakovost. Slovenski zakon o vozilih v 2. točki 43. člena določa, da smejo biti v vozila vgrajeni samo homologirani oziroma odobreni deli, če se zanje zahteva homologacija oziroma odobritev. Pri pnevmatikah to pomeni, da morajo biti homologirane v eni izmed držav Evropske unije, kar dokazuje oznaka E in ustrezna številka, ki pomeni državo, v kateri je bila pnevmatika homologirana. A homologacija predvsem pomeni, da pnevmatika ustreza tehničnim značilnostim, ki jih večinoma določa hitrostni razred, v ničemer pa ne določa kakovosti pnevmatik, torej njihovega oprijema ali zavorne poti. Zakonodajalcu je pomembna tudi globina profila, ki vpliva na lastnosti pnevmatik na mokri cesti. Povedano preprosto: če so na avtomobilu nameščene pnevmatike predpisane dimenzije, predpisanega hitrostnega razreda, predpisane nosilnosti in če imata na isti osi pnevmatiki tudi enak dezen tekalne površine, je zadoščeno pravilom. A to še zdaleč ne pomeni, da ste storili vse za svojo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu, kajti kakovostne razlike med pnevmatikami so lahko zelo velike. Vsi bralci Motorevije, ki redno spremljate naše teste, ki jih po izjemno visokih standardih opravljamo v sodelovanju z našimi partnerskimi avtomobilskimi klubi v Nemčiji, Avstriji, Švici in še nekaterih državah, to že dobro veste. 


Kakovostnih razlik med pnevmatikami so se zavedli tudi v Evropski uniji, pa tudi v nekaterih drugih delih sveta. Zato je naš tokratni test letnih pnevmatik zadnji, ko preskušene pnevmatike še niso označene z oznako o nekaterih lastnostih pnevmatik. Od 1. novembra letos bodo morale biti vse pnevmatike označene s posebno nalepko, ki bo kupcu razkrivala, kakšne lastnosti ima pnevmatika pri zaviranju na mokri cesti, kolikšna je njena poraba goriva in kolikšna je njena glasnost. Kupcu oziroma porabniku bodo te tri lastnosti izkazovale abecedne oznake od A do G, pri čemer je A seveda najbolje, G pa najslabše. Takšne oznake poznamo že pri gospodinjskih aparatih, kjer nam povedo, kolikšna je poraba energije.

Vsekakor bo takšno označevanje porabniku dalo nekatere osnovne informacije o lastnostih pnevmatik, a še zdaleč ne vseh. Dve od omenjenih treh meril – glasnost in poraba goriva – namreč vplivata zgolj na okolje, ne pa tudi na varnost. Le podatek o zavorni poti pri zaviranju na mokri cesti nekaj pove o varnostnih lastnostih pnevmatike. A to je le en, sicer pomemben del, lastnosti pnevmatik, še zdaleč pa ne edini. Pri vožnji po mokri cesti je namreč pomembno tudi, kdaj pnevmatika splava tako pri vožnji naravnost kot pri vožnji v ovinek. Prav tako sta pomembni tudi vodljivost in oprijem pnevmatike. Vsega tega podatek o zavorni poti ne razkriva! Predvsem pa ne gre spregledati, da je od lastnosti pnevmatike na mokri cesti močno odvisna življenjska doba pnevmatike, saj gre tu za klasično tako imenovano ciljno nasprotje: boljše so lastnosti na mokri cesti, krajša je življenjska doba pnevmatike oziroma je njena obraba večja. Povedano preprosto: če se z odejo pokrijemo čez glavo, je prekratka za pokritje nog, če imamo pokrite noge, ne moremo imeti pokrite glave. Res je sicer, da kemična industrija ponuja gumarski industriji vedno nove kemikalije, ki omogočajo kakovostni dvig pnevmatik na višjo raven, a omenjenega ciljnega nasprotja ne morejo v celoti odpraviti. O obrabi pnevmatike oziroma koliko kilometrov boste prevozili z njo, nova oznaka pnevmatik seveda ne govori. Zato pa ta podatek redno objavljamo v naših testih. Čeprav gre za izredno zahtevno, obsežno (15.000 prevoženih kilometrov z vsako pnevmatiko) in tudi drago meritev, kajti najbolj verodostojni so podatki o obrabi pri vožnji v konvoju večih avtomobilov po vedno enaki progi ob natančno predpisanem menjavanju avtomobilov in voznikov. A takšne meritve zahtevajo veliko časa, izurjene ljudi, natančno zapisovanje podatkov, vsakodnevne meritve, enake avtomobile, zato so izjemno drage, a nujno potrebne. Kaj vam pomaga pnevmatika z odličnimi lastnostmi, če pa z njo lahk prevozite le nekaj tisoč kilometrov? Njena uporaba je sicer lahko priporočljiva za tistega, ki se tega zaveda in si to lahko tudi privošči.
 
A z avtom in pnevmatikami se ne vozimo samo po mokrih cestah, temveč tudi po suhih, kjer so lastnosti pnevmatik prav tako pomembne, pa naj gre za zavorno pot, stabilnost v vožnji in vodljivost – a o tem na oznaki pnevmatike ni nobenega podatka.
 
Pri glasnosti pnevmatik je pomembno, koliko hrupa oddajajo v okolje, za voznika in potnike pa je pomembno, kako slišna je pnevmatika v potniški kabini. Pri našem testu opravimo obe meritvi, medtem ko bo na oznaki pnevmatike le podatek o zunanji glasnosti.
 
Oznaka o kakovosti pnevmatik, ki bo obvezna od 1. novembra letos, bo torej razkrila zgolj nekatere lastnosti pnevmatik. Naš test pnevmatik, ki ga v Motoreviji objavljamo že 15 let, naši partnerski klubi pa so ga opravljali tudi že prej, torej porabnikom posreduje veliko več podatkov, predvsem pa porabnikom s skupno oceno oziroma priporočilom daje zelo jasno sporočilo o kakovosti določene pnevmatike. Le uravnotežna pnevmatika, ki z nobeno lastnostjo ne izstopa v negativno smer, namreč zagotavlja visoko raven varnosti. In takih je bilo tudi tokrat na našem testu kar precej.


Dimenzija 165/70 R 14 T

Med 15 preskušenimi pnevmatikami dimenzije 165/70 R 14T, ki jih uporabljajo majhni avtomobili kot so citroen C3, toyota yaris, škoda fabia, fiat panda, fiat punto, peugeot partner, renault kangoo, VW polo, ki je bil tudi naš preskusni avto, je pet pnevmatik dobilo oceno zelo dobro oziroma zelo priporočljivo, devet jih je dobilo oceno dobro oziroma priporočljivo, le ena pnevmatika pa je dobila oceno slabo oziroma ni priporočljiva.
 
Pnevmatike z oceno zelo priporočljivo imajo znamke Continental, Michelin, Pirelli, Apollo in Barum, pri čemer ne gre spregledati, da Barum sodi v koncern Continental, Apollo pa je indijska znamka, ki si je znanje za izdelavo kakovostnih pnevmatik zagotovila z nakupom nizozemskega koncerna Vredestein.
 
Naš test je pokazal, da je prišlo do bistvene spremembe med Continentalovo in Michelinovo pnevmatiko. Continental je na trg poslal novo pnevmatiko contiecocintact 5, Michelin pa je prenovil svojo pnevmatiko energy saver. Doslej je veljalo, da je imela Continentalova pnevmatika boljši oprijem na mokrem, Michelinova pa manjšo obrabo in manjšo porabo goriva, z novima pnevmatikama pa je položaj ravno obraten. Michelin energy saver ima namreč skupaj z Apollovo pnevmatiko amazer 3G maxx najboljše lastnosti na mokrem, glede obrabe pa je Michelinova pnevmatika le povprečna. Continentalova pnevmatika ecocontact 5 ima najmanjšo porabo goriva – približno 0,15 litra na 100 km manj kot Michelinova pnevmatika –, pri obrabi pa je na tretjem mestu. Njena življenjska doba je približno za petino daljša kot pri Michelinovi pnevmatiki. Zato pa za Continentalovo pnevmatiko velja, da na mokrem ni tako dobra kot Michelinova, še zlasti ne pri preprečevanju splavanja in pri bočni vodljivosti. Pirellijeva pnevmatika cinturato P1 in Barumova pnevmatika brillantis 2 nimata nobenih slabosti. Pirellijeva pnevmatika je zelo prepričljiva na suhi cesti, Barumova pa v ničemer ne izstopa, na mokri cesti in pri obrabi pa je ravno še ujela najbojšo oceno.
 
Kar devet pnevmatik je dobilo oceno dobro oziroma priporočljivo. Med njimi so pnevmatike treh znamk koncerna Goodyear: goodyear duragrip, fulda ecocontrol in dunlop SP streetresponse. Vse tri imajo lažje slabosti na mokri cesti, pri čemer sta imeli Goodeyarova in Fuldina pnevmatike zelo majhno obrabo – torej klasično ciljno nasprotje. To pa ne velja tudi za Dunlopovo pnevmatiko, ki je tudi tu dosegla povprečen rezultat.
 
Yokohama je napovedovala, da je našla čudežno formulo, kako rešiti ciljno nasprotje med oprijemom na mokrem in porabo goriva: z uporabo oranžnega namesto klasičnega olja. A Yokohamina pnevmatika bluearth napovedi ni v celoti izpolnila. Imela je sicer dobre lastnosti na mokri cesti, toda pri porabi goriva je le povprečna. Odlično se je izkazala na suhi cesti, toda na račun obrabe. Z Yokohamino pnevmatiko prevozite le 60 odstotkov razdalje, ki jo prevozi Fuldina pnevmatika ecocontrol. Veliko obrabo imata tudi Kumhova pnevmatika solus KH17 in Semperitova (tudi Semperit sodi v koncern Continental) pnevmatika comfort-life 2, zato sta obe pnevmatiki dobili oceno priporočljivo.
 
Zaradi lažjih slabosti na mokri cesti so skupno oceno priporočljivo dobile tudi pnevmatike hankook kinergy eco K425, firestone multihawk in GT-radial champiro eco.
 
Edina pnevmatika, ki je dobila slabo oceno, je bila infinity INF – 030 zaradi zelo slabih lastnosti na mokri cesti. Tudi tu se lepo vidi ciljno nasprotje: ta pnevmatika je imela daleč najmanjšo obrabo. Kako slaba je pnevmatika infinity INF – 030 najbolje kaže zavorna pot na mokri cesti pri zaviranju s hitrostjo 80 km/h do zaustavitve. Njena zavorna pot je namreč 13 metrov daljša kot pri najboljši Pirellijevi pnevmatiki. Ko se je avto s Pirellijevimi pnevmatikami že zaustavil, je avto v Infinityjevimi pnevmatikami vozil še s hitrostjo 45 km/h. Seveda si ni težko predstavljati posledic trka s takšno hitrostjo – in to zgolj zaradi pnevmatik!
 
Pri porabi goriva je razlika med najboljšo – Continentalovo ecocontact 5 – in najslabšo – Kumhovo solus KH17 – pnevmatiko približno 7 odstotkov oziroma 0,4 litra na 100 km.



 

Dimenzija 205/55 R 16V

Tudi v dimenziji 205/55 R 16V, ki jih uporabljajo avtomobili kot so audi A3, BMW serije 1, citroen C4, fiat bravo, ford focus, ford C-max, honda civic, kia cee’d, mazda 3, opel astra, peugeot 308, renault megane, renault scenic, subaru impreza, toyota auris, VW golf, škoda octavia, ki je bila tudi naš preskusni avto, je pet pnevmatik dobilo oceno zelo dobro oziroma zelo priporočljivo. Kar deset pnevmatik je dobilo oceno dobro oziroma priporočljivo, nobena pa ni dobila slabe ocene.
 
Na prvih pet mest so se uvrstile pnevmatike uveljavljenih znamk: Continental, Goodyear, Dunlop, Bridgestone in Semperit kot druga znamka koncerna Continental. Tudi vseh deset pnevmatik, ki so dobile oceno priporočljivo, ima številčno dovoj dobro skupno oceno, da bi dobile oceno zelo priporočljivo, toda vsaka izmed teh pnevmatik ima neko blažjo slabost, zaradi katere je dobila nižjo skupno oceno. Pri pnevamtikah znamk Pirelli, formula, Hankook, Maloya, Fulda in Kumho je to zaradi nekoliko slabših lastnosti na mokri cesti, pri Yokohamini, Uniroyalovi, Nokianovi, Nexenovi in tudi Kumhovi pnevmatiki pa zaradi večje obrabe. Najmanjšo obrabo imajo pnevmatike znamk formula, Pirelli, Goodyear in Dunlop, največjo med vsemi pa Nexenova pnevmatika. Prav dejstvo, da smo kar pri petih pnevmatikah ugotovili večjo obrabo, priča o dejstvu, da so izdelovalci že začeli prilagajati svoje pnevmatike tako, da imajo krajšo zavorno pot na mokrem – zaradi že omenjene oznake – na račun večje obrabe.
 
Pri porabi goriva je razlika med najboljšima Pirellijevo in Hankookovo pnevmatiko in najslabšo Nexenovo pnevmatiko približno 6 odstotkov oziroma 4 decilitre na 100 km. 

 

Dimenzija 215/65 R 16 H – pnevmatike za cestne terence

Pnevmatike dimenzije 215/65 R 16 H uporabljajo srednjeveliki cestni terenci kot so honda CR-V, hyundai santa fe, hyundai tucson, kia sportage, land rover freelander, nissan qashqai, suzuki vitara, volvo XC 70 in VW tiguan, ki je bil tudi naš preskusni avto. Preskusili smo sedem pnevmatik, od katerih sta dve dobili oceno zelo dobro oziroma zelo priporočljivo. To sta Continentalova pnevmatika cross contact UHP in Pirellijeva pnevmatika scropion verde, ki sta se izkazali s svojo uravnoteženostjo. Štiri pnevmatike so dobile oceno dobro oziroma priporočljivo. Goodyearova pnevmatika efficientgrip SUV 4x4 in Bridgestonova pnevmatika dueller HP sport sta imeli lažje slabosti na mokri cesti in sta zato dobili nižjo oceno, Vredesteinova pnevmatika sportrac 3 in Hankookova dynapro HP pa sta imeli nekoliko večjo obrabo in sta zato dobili nižjo oceno. Hankookova pnevmatika ne bi mogla dobiti višje ocene tudi zaradi svojih lastnosti na mokri cesti. Oceno slabo oziroma ni priporočljivo je dobila Savina pnevmatika intensa SUV zaradi zelo slabih lastnosti na mokri cesti.
 
Vse pnevmatike so se zelo dobro izkazale na suhi cesti, saj so bile vse na visoki kakovostni ravni. Povsem drugače je na mokri cesti, kjer se je najbolje izkazala Vredesteinova pnevmatika z najboljšo oceno pri splavanju in pri vodljivosti. najkrajšo zavorno pot je imela Continentalova pnevmatika, najdaljšo pa Savina pnevmatika. VW tiguan, na katerem so bile nameščene Continentalove pnevmatike, se je pri zaviranju pri hitrosti 80 km/h zaustavil po 39 metrih, tiguan s Savinimi pnevmatikami pa se je zaustavil šele po 52 metrih, torej je bila zavorna pot daljša za 13 metrov. Ko se je tiguan s Continentalovimi pnevmatikami že zaustavil, je avto s Savinimi pnevmatikami še vedno vozil s hitrostjo 45 km/h. Razlika je torej več kot očitna!
 
Lastnosti pnevmatik za cestne terence nismo preskusili samo po običajnih merilih, s katerimi ugotavljamo lastnosti letnih pnevmatik, temveč smo izmerili tudi njihov oprijem na mokri travi. Marsikateri lastnik namreč cestnega terenca uporablja za vleko počitniške prikolice in v kampingu je že pomembno, da pnevmatike zagotovijo dovolj oprijema, da avto lahko povleče prikolico. Oceno smo sicer upoštevali v skupni oceni s 5 odstotnim deležem, ker pa to ne vpliva na varnost, teh rezultatov nismo upoštevali za morebitno zmanjšanje skupne ocene. Na travi sta se najbolje izkazali Savina in Hankookova pnevmatika, najslabše pa Pirellijeva.
 
Z najmanjšo porabo goriva se je izkazala Savina pnevmatika, največjo porabo je imela Hankookova pnevmatika. Toda razlike so dokaj majhne, vsega 3 odstotke, kar pomeni približno 2 decilitra na 100 km.
 
Savina pnevmatika je imela med vsemi tudi najmanjšo obrabo – spet smo pri ciljnem nasprotju med lastnostmi na mokrem in obrabo. Z zelo majhno obrabo se je izkazala tudi Goodyearova pnevmatika, ki pa ima precej boljše lastnosti na mokri cesti, čeprav obe pnevmatiki sodita v koncern Goodyear. Največjo obrabo sta imeli Vredesteinova in Hankookova pnevmatika, ki sta zato, kot smo že omenili, dobili za stopnjo nižjo skupno oceno.


 

Izbira je velika!

Tudi naš tokratni test je razkril, da so kakvostne razlike med pnevmatikami precejšnje in pokazal, da bo nova oznaka pnevmatik porbniku sicer dala nekaj informacij, še zdaleč pa ne vseh, ki so pomembne za odločitev o izbiri ustrezne pnevmatike. Prav zato – kljub uvedbi oznak za pnevmatike – to vsekakor ni naš zadnjih test pnevmatik, temveč bomo pnevmatike še naprej preskušali in vam posredovali temeljito oceno vseh lastnosti.
 

Letne ali poletne? Poimenovanje pnevmatik

Glede poimenovanja pnevmatik je precej nejasnosti. Že izraz pnevmatike marsikomu ni všeč, saj se v vsakdanjem govoru uporablja tudi beseda guma, nekateri pa uporabljajo tudi poimenovanje avtoplašč. Slovar slovenskega knjižnega jezika dovoljuje uporabo vseh treh pojmov.
 
Prav tako se zapleta pri poimenovanju letnih pnevmatik. Pravilnik o opremi vozil govori o poletnih pnevmatikah – v nasprotju z zimskimi. Toda poletne pnevmatike uporabljamo tudi spomladi in jeseni. Slovar slovenskega knjižnega jezika ne pozna termina poletne pnevmatike (ali gume ali avtoplašč), pač pa pri opredelitvi pojma pnevmatika opredeljuje: letna/zimska pnevmatika. Zato v Motoreviji uporabljamo izraz letne pnevmatike.
 
France Kmetič, marec 2012




Značke

pnevmatike